معماری
زندگی عاقلانه

زندگی عاقلانه

در کتاب زندگی عاقلانه، نویسندگان هیجانات منفی، مانند خشم، اضطراب و افسردگی، را ناشی از ده طرز فکر غیرعاقلانه زیر عنوان می‌کنند:

۱٫ باید تأیید و محبت دیگران را جلب کنم. دیگران باید کارهای مرا دوست بدارند و مرا بپذیرند.

۲٫ همیشه باید عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته باشم. باید ثابت کنم که آدم با کفایت، شایسته و موفقی هستم. حداقل باید ثابت کنم که در بعضی زمینه‌ها آدم با کفایت و باهوشی هستم.

۳٫ بعضی انسان‌ها بد، پست و شریرند و به خاطر گناهانشان لایق سرزنش و تنبیه‌اند. وقتی مردم رفتارهای آزاردهنده و ناعادلانه‌ای دارند، باید آنها را سرزنش کرد و به آنها لعنت فرستاد و آنها را اشخاص بد و شریر و پستی دانست.

۴٫ اگر کارها درست پیش نروند، وحشتناک، هولناک و افتضاح خواهد شد. وقتی به شدت ناکام می‌شوی یا در حق تو بی‌عدالتی می‌شود و طردت می‌کنند، باید احساس کنی خیلی افتضاح شده و فاجعه هولناکی رخ داده‌است.

۵٫ منشأ بدبختی‌های انسان در بیرون از اوست و ما کنترلی بر افسردگی‌ها و تأثراتمان نداریم. احساس بدبختی من ناشی از فشارهای بیرونی است و من کنترل کمی بر روی احساساتم دارم.

۶٫ باید با هر چیزی که خطرناک و ترسناک به نظر می‌رسد، مشغولیات ذهنی پیدا کرد و در مورد آن مضطرب شد.

زندگی عاقلانه

۷٫ آسان‌ترین راه این است که از روبرو شدن با مشکلات زندگی اجتناب کنیم و از زیر بار مسؤولیت‌ها شانه خالی کنیم و سعی نکنیم دنبال خویشتنداری باشیم که البته پاداش‌دهنده‌تر است.

۸٫ گذشته شما بسیار مهم است و هر چه که در گذشته بر شما تأثیر زیادی گذاشته است، حالا نیز حتماً بر احساسات و رفتار کنونی شما تأثیر می‌گذارد و همیشه تأثیرش را حفظ می‌کند.

۹٫ مردم و اشیا باید اصلاح شوند و اگر نتوان برای حقایق تلخ زندگی راه‌حل‌های خوبی پیدا کرد، خیلی افتضاح و وحشتناک می‌شود.

۱۰٫ با تنبلی و عدم تحرک یا با خوشگذرانی‌های منفعلانه و غیرمتعهدانه می‌توان به شادی کامل دست یافت.

آلبرت الیس و رابرت هارپرمعتقدند که هر احساس و هیجان، از فکر و اعتقادی ذهنی سرچشمه می‌گیرد و هر انسانی می‌تواند با کمی دقت به این ارتباط پی ببرد. در کتاب زندگی عاقلانه نمونه‌های نسبتاً جامعی از کشف این ارتباط در افراد مختلف، که در واقع مراجعان نویسندگان کتاب بوده‌اند، ذکر شده‌است.
منبع
مولفان: آلبرت الیس- رابرت هارپر
مترجم: مهرداد فیروزبخت

درباره ی مدیر وب سایت

همچنین ببینید

۶ فعالیت روزانه برای پیشروی بسوی اهدافتان:

۶ فعالیت روزانه برای پیشروی بسوی اهدافتان

پیشروی بسوی اهداف همواره چالش ‌برانگیز است. همه‌مان بدنبال سلامتی بهتر، حرفه بهتر و شغل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *